Mata kering – punca

Rasa kering di mata juga dipanggil sindrom “mata kering”. Perasaan ini muncul kerana kekurangan jumlah kelembapan yang diperlukan di mata. Gejala ini adalah salah satu aduan yang paling biasa pesakit kami. Kekurangan lembapan mengurangkan fungsi perlindungan mata, yang bermaksud bahawa penglihatan semakin merosot.

Sindrom mata kering: punca
Ia tidak selalu mungkin bagi pesakit untuk menerangkan dengan jelas perasaan mereka. Selalunya, kekeringan di mata segera ditunjukkan oleh kompleks gejala:

Membakar, gatal-gatal
Sensasi badan asing atau pasir di mata
Fotofobia
keletihan mata
lacrimation
Tudung depan mata.

Untuk menghilangkan sindrom “mata kering”, seseorang mesti cuba menentukan punca yang menyebabkan sensasi ini. Dapatkan pemeriksaan oleh pakar oftalmologi dan ikut cadangan mereka. Sebagai peraturan, jika tahap kekeringan kecil, sudah cukup untuk memulihkan keseimbangan lembapan: sebagai contoh, gunakan titisan khas atau tinggalkan kanta sentuh memihak kepada cermin mata.

Jika sensasi yang tidak menyenangkan ini muncul semasa bekerja di komputer dan skrin lain, lakukan senaman untuk mata (contohnya, walaupun berkelip kerap akan membantu), jangan lupa untuk berehat dan melihat ke kejauhan.

Dan agar rawatan menjadi benar-benar berkesan, dan ketidakselesaan ini tidak kembali, berunding dengan profesional.